Módosítások / dupla
akkumulátor |
Frissítve:
2020.01.23. |
300Tdi dupla akkumulátor és töltőrendszere
csörlőhöz, stb.
Az alapelképzelés, egy második akkumulátor beépítése,
ami ellátja energiával a csörlőt, állófűtést, kiegészítő lámpákat
anélkül, hogy a fő akku energiát veszítene vagy lemerülne. Ezt egy akku
leválasztó kapcsolóval valósítottam meg amit egy feszültségérzékeny relé
vezérel.
Rendszer működése:
Alapállapotban amikor nem jár az autó motorja, nincs összeköttetés a két
akku között. Így a fő akku csak az indításért felel, a második szabadon
terhelhető (pl. állófűtés).
Ez azért nagyon fontos, mert ha mindig párhuzamosan össze lennének
kötve, a két akku belső ellenállás különbség miatt lemerítenék egymást!
A motor elindulása után amint felépül a töltőfeszültség, a feszérzékeny
relé vezérli a leválasztó kapcsolót és összekapcsolja a két akkut.
Ekkor mind a két akku kap töltést. Míg megvan a töltőfesz a két akku
párhuzamosan összekapcsolva marad. Amint leáll a motor, vagy a nagy
terhelés hatására a töltőfesz a megadott szint alá csökken, a két akku
szétválasztásra kerül.
Problémás pont a szétválasztó kapcsoló és a kábelezés
áramterhelhetősége. Előfordulhat, hogy a két akku között pillanatnyi
vagy akár hosszabb ideig 100A-t meghaladó áram folyik. Érdemes tehát
olyan kapcsolót és kábelt beszerezni, ami bírni fogja ezt a terhelést.
Én 35mm2 kábelt választottam valamint egy folyamatos üzemre tervezett
golfkocsi 12V nagy áramú reléjét.
Ez volt a kezdet.
Az eredeti akku leszorító nem volt jó a Banner akkuhoz, így csinálnom
kellett egy újat.
Ide fog bekerülni a második akku.
Az úja akku: Bosch Silver S4 12V 630A 70Ah bal +
Mielőtt bekerült volna a második akku, csinálnom kellet egy
kis helyet hozzá.
Eltávolítottam az emelőt és a rögzítési pontjait, valamint a légszűrő
hideg levegő beszívó csövét. Sajnos ezt nem tudtam kikerülni. Jó megoldás
lehet egy snorkel.
A régi akku: Banner UniBall 70Ah
Csatlakozók (csavaros): M10 (-) M12 (+)
A testkábel kb. 40cm hosszú 35mm2 M8 és
M10-es szemes saruval. M10 az akkusaruhoz, M8 az alvázhoz. M8x25mm-es csavart
használtam a rögzítéshez.
Ugyanazt a tükrözött testelőpontot használtam az alvázon, mint
az eredeti akkunál.
Töltő-leválasztó rendszer
Relé: 12V HD (200A) 2xM8 és 1 vagy 2xM5 csatlakozókkal
Fúrás-faragás nélkül lehet rögzíteni a doblemez oldalán két
M6-os csavarral.
Ide fog kerülni a Range Rover Classic-ból való feszérzékeny relé ami egy
sima autós négylábú relén keresztül fogja vezérelni a nagy áramú relét.
A feszérzékeny relét nem lehet közvetlenül terhelni!
A nagy áramú kábel hossza az elsődleges akku és a kapcsoló
között 90cm és 280cm a relé és a második akku között.
Ez egy kicsit hosszú de a feszültségesés nem lesz jelentős a 35mm2-es kábelen.
Itt fog futni a kábel a második akkuhoz
Ide fog kerülni a csörlő szakaszoló kapcsoló
Feszültségérzékeny relé (PRC4427)
A PRC4427 beszerezhető Range Rover Classic-ból. A hátsóablak fűtés vezérlés
része.
PRC4427 lábkiosztás
2 - GND
3 - 12V be (töltőfesz!)
4 - GND kimenet (a töltőfesz elérésekor ad a kimenetére
földet!) |
|
Fontos!: A 4. láb nem terhelhető 0.5A-nál többel.
Az első teszt után felmerült egy probléma
Alapjáraton a töltés 14.4V
A második akku kapcsolása be: 13.5V ki: 12.5V A problémát az jelenti, hogy a
motor leállítását követően lassan esnek az akkuk feszültségei, így időbe
telik míg elérik a 12.5V-ot.
Megoldás: 13.8V-ra állítottam a kikapcsolási limitet.
Kábelek relék csatlakozók beszerelve.
Tapasztalatok:
Lassan három éve használom a jelenlegi rendszert minden gond nélkül. Sem az
állófűtés sem a csörlő nagy terhelése nem okozott eddig gondot.
Az autó beindítása után, amint felépül a töltőfesz és összekapcsol a két akku,
az alapjárat emelkedig és a motor terhelés csökken, mert a generátornak nem kell
nagy árammal tölteni az indító akkut (a második akku besegít a töltésbe, és
gyorsan regenerálja azt.)
Számolni kell az extra súllyal ami az első rugókat terheli
|