Land Rover Discovery I. 300Tdi 94-98

Kezdőlap
Az autóm
Típushibák
Javítások
Módosítások
Képek
Bevált angol webshopok
Egyéb
Linkek

Módosítások / dupla akkumulátor

Frissítve: 2020.01.23.

300Tdi dupla akkumulátor és töltőrendszere csörlőhöz, stb.

Az alapelképzelés, egy második akkumulátor beépítése, ami ellátja energiával a csörlőt, állófűtést, kiegészítő lámpákat anélkül, hogy a fő akku energiát veszítene vagy lemerülne. Ezt egy akku leválasztó kapcsolóval valósítottam meg amit egy feszültségérzékeny relé vezérel.

Rendszer működése:
Alapállapotban amikor nem jár az autó motorja, nincs összeköttetés a két akku között. Így a fő akku csak az indításért felel, a második szabadon terhelhető (pl. állófűtés).

Ez azért nagyon fontos, mert ha mindig párhuzamosan össze lennének kötve, a két akku belső ellenállás különbség miatt lemerítenék egymást!

A motor elindulása után amint felépül a töltőfeszültség, a feszérzékeny relé  vezérli a leválasztó kapcsolót és összekapcsolja a két akkut. Ekkor mind a két akku kap töltést. Míg megvan a töltőfesz a két akku párhuzamosan összekapcsolva marad. Amint leáll a motor, vagy a nagy terhelés hatására a töltőfesz a megadott szint alá csökken, a két akku szétválasztásra kerül.

Problémás pont a szétválasztó kapcsoló és a kábelezés áramterhelhetősége. Előfordulhat, hogy a két akku között pillanatnyi vagy akár hosszabb ideig 100A-t meghaladó áram folyik. Érdemes tehát olyan kapcsolót és kábelt beszerezni, ami bírni fogja ezt a terhelést.

Én 35mm2 kábelt választottam valamint egy folyamatos üzemre tervezett golfkocsi 12V nagy áramú reléjét.

 

Ez volt a kezdet.
 

Az eredeti akku leszorító nem volt jó a Banner akkuhoz, így csinálnom kellett egy újat.


Ide fog bekerülni a második akku.


Az úja akku: Bosch Silver S4 12V 630A 70Ah bal +

 

Mielőtt bekerült volna a második akku, csinálnom kellet egy kis helyet hozzá.
Eltávolítottam az emelőt és a rögzítési pontjait, valamint a légszűrő hideg levegő beszívó  csövét. Sajnos ezt nem tudtam kikerülni. Jó megoldás lehet egy snorkel.
 

A régi akku: Banner UniBall 70Ah
Csatlakozók (csavaros): M10 (-) M12 (+)



 

A testkábel kb. 40cm hosszú 35mm2  M8 és M10-es szemes saruval. M10 az akkusaruhoz, M8 az alvázhoz. M8x25mm-es csavart használtam a rögzítéshez.

Ugyanazt a tükrözött testelőpontot használtam az alvázon, mint az eredeti akkunál.

 

Töltő-leválasztó rendszer

Relé: 12V HD (200A) 2xM8 és 1 vagy 2xM5 csatlakozókkal

Fúrás-faragás nélkül lehet rögzíteni a doblemez oldalán két M6-os csavarral.


Ide fog kerülni a Range Rover Classic-ból való feszérzékeny relé ami egy sima autós négylábú relén keresztül fogja vezérelni a nagy áramú relét.
A feszérzékeny relét nem lehet közvetlenül terhelni!

 

A nagy áramú kábel hossza az elsődleges akku és a kapcsoló között 90cm és 280cm a relé és a második akku között.
Ez egy kicsit hosszú de a feszültségesés nem lesz jelentős a 35mm2-es kábelen.

Itt fog futni a kábel a második akkuhoz






Ide fog kerülni a csörlő szakaszoló kapcsoló

 


Feszültségérzékeny relé (PRC4427)


 

A PRC4427 beszerezhető Range Rover Classic-ból. A hátsóablak fűtés vezérlés része.

PRC4427 lábkiosztás

2 - GND
3 - 12V be (töltőfesz!)
4 - GND kimenet (a töltőfesz elérésekor ad a kimenetére földet!)

Fontos!: A 4. láb nem terhelhető 0.5A-nál többel.


Az első teszt után felmerült egy probléma
Alapjáraton a töltés 14.4V
A második akku kapcsolása be: 13.5V ki: 12.5V A problémát az jelenti, hogy a motor leállítását követően lassan esnek az akkuk feszültségei, így időbe telik míg elérik a 12.5V-ot.
Megoldás: 13.8V-ra állítottam a kikapcsolási limitet.
 

Kábelek relék csatlakozók beszerelve.



 

Sárga doboz a feszültségérzékeny relé. Fekete egy szimpla autós relé ami vezérli a nagyáramú kapcsolót.
A nagy áramú kapcsolónak 12V 2A vezérlőjel szükséges!


A 35mm2 kábel védőcsőben fut






Tapasztalatok:
Lassan három éve használom a jelenlegi rendszert minden gond nélkül. Sem az állófűtés sem a csörlő nagy terhelése nem okozott eddig gondot.

Az autó beindítása után, amint felépül a töltőfesz és összekapcsol a két akku, az alapjárat emelkedig és a motor terhelés csökken, mert a generátornak nem kell nagy árammal tölteni az indító akkut (a második akku besegít a töltésbe, és gyorsan regenerálja azt.)

Számolni kell az extra súllyal ami az első rugókat terheli