Land Rover Discovery I. 300Tdi 94-98

Kezdőlap
Az autóm
Típushibák
Javítások
Módosítások
Képek
Bevált angol webshopok
Egyéb
Linkek

Egyéb / Discovery fenntartása

Frissítve: 2020.01.23.

Discovery 300Tdi fenntartása

Egy vállalható állapotú Land Rover Discovery 300Tdi hosszú távú tulajdonlása és fenntartása csak kellő elhivatottsággal és márkaszeretettel működik. Kellő gondoskodás hiánya vagy a megfelelő karbantartás elmulasztása nagyon meg tudja bosszulni magát, ami hamar elveheti a tulajdonos kedvét. Ez nem azt jelenti, hogy a Discovery egy problémás autó! Ellenkezőleg! Egy egyszerű alapokra épülő strapabíró terepjáró, személyautó közeli kényelemmel. A terepen és a kétköznapokban is megálja a helyét.

Mint minden öreg Land Rover-rel a Discovery-vel is  törődni, foglalkozni kell.
A törődés lehet szervizben, vagy otthon. A szervizes törődés meglehetősen drágább. Azt javaslom, hogy csak olyan szervizben\szerelőnél legyen javítva az autó, akiknek van tapasztalata a Land Rover javításában, alkatrész beszerzésében! (A legtöbb szerviz nem ismeri az LR-eket, mert nem találkoznak velük)

Én az otthoni javítást preferálom. Emiatt szükséges némi affinitás, hely és szerszámok az autószereléshez. Itt nem motorfelújításra kell gondolni. Sok dolog javítható otthoni körülmények között. A mai műhely rezsióradíjak mellet, apró de "időigényes" javítás komoly összegekbe kerülhet..
Tulajként ajánlott tanulmányozni az elérhető szerelése útmutatókat, amik nagyban segítenek az esetleges hibák javításában, vagy legalább az szerelőnek való elmagyarázásában.
A neten rengeteg magánoldal és fórum található Discovery javítással fejlesztéssel kapcsolatban .

A Discovery 300Tdi-t 1994-től 1998-ig gyártották. Így a legfiatalabb is min.17 éves. Ez a kor önmagában nem lenne túl sok, de egy terepjáró életében már nem múlik el nyomok nélkül. Futásteljesítményük ekkora már elég magas. Egy átlagos használat mellett is (15'000Km\év) min. 255'000km-t kell, hogy fusson. A valós futásteljesítmények úgy 260'000km-ről indulhatnak.
Ekkora megjelennek a hajtásláncba a lógások kottyanások, kikezdi az idő a karosszériát és a belteret. A motor nagyon strapabíró, de ekkor már fokozottan kell figyelni a kiegészítő elemekre. Porlasztó csúcsok, generátor, önindító, szervószivattyú, vákuum szivattyú.
Csodák nincsennek. A Discovery nem "személyautó". Itt gyakran előfordul, hogy sárban ázik az egész motortér.

Belső tér elemei már a műanyag világában készültek. Törések, repedések felválások előfordulhatnak.

A Land Rover "jellegzetessége" az olajfolyás. Ez így van a Discovery-vel is. A felületi olajnyomok velejárója az autónak. Az új gyári, jó minőségű szimmeringek sem bírják a végtelenségig. Ha egy Discovery alja teljesen száraz, akkor nincs benne olaj! :-)

A Discovery legnagyobb ellensége a hanyag tulajon kívül a korrózió. 14-16 éves korban már szinte biztos, hogy be kell kalkulálni egy kisebb-nagyobb karosszéria lakatolást. Az alumínium karosszéria elemek ne tévesszenek meg senkit. Ugyan úgy problémás pontok mint a vas elemek, csak az egyiket a rozsda falja fel, míg a másikat az elektro korrózió.
Tipikus problémás pontok a küszöb, taposólemez, kerékjárati ívek, A, B, C oszlop alja, csomagtér padlólemez, ajtók alumínium borítás élei.
A karosszéria vas elemek legtöbb része sík lemezből készült, javításuk nem túl bonyolult, és készre gyártott javító elem minden fajtája elérhető angol gyártóktól. A probléma, hogy ki végzi el a karosszéria javítását? Mestert találni, aki vállal korrodált autót nem aranyárban, jó minőségben szinte lehetetlen.

Alkatrész ellátottság:
Gyakorlatilag minden elérhető az atóhoz, akár gyári akár utángyártott. A "mindent" itt szó szerint kell venni. A legapróbb műanyag elem is fellelhető.
Az alkatrészek és kiegészítők árai meglepően alacsonyak más tipusokhoz képest, ha az ember közvetlenül Angliából rendel. Nem okoz gondot karosszéria javító elemek vásárlása sem. Erre szakosodott futárral minden megoldható.
Kevés márka mögött állhat ekkora alkatrész és extra ellátottság ennyi idő után is.

Általános szerviz:
A Discovery általános szervízköltsége alacsony, de a csereintervallumok elég rövidek.
Olajcsere+szűrő: 10'000 km - 7L 10W40 vagy 15W-40 CE teljesítményszintű olajjal
Levegőszűrő csere: 10'000 km
Gázolajszűrő csere: együtt cserélve többivel 10'000-nél
Diffi olaj: 40'000 km 2 x 1.7l 80W90
Váltó olaj: 40'000 km 2.7L Dexron IID
Osztómű olaj: 40'000 km 2.3L 80W90
Ökölfej olaj: 40'000 km 3.5dl + 3.5dl 80w90
Fékfolyadék: 40'000 km
Kuplungmunkahenger folyadék: 40'000 km

Gumik
Típustól függ, de 40'000- 80'000km környékén cserélni kell.
A mostanában gyártott gumik érezhetően kevesebbet bírnak mint 5-6 évvel ezelőtti társaik.

Fogyasztás:
Gyári gumimérettel 2.2t -2.3t önsúly mellett. (csörlő és egyéb nyalánkságok)
átlag: 9.5L\100km
város:10-10.5L\100km
autópálya 100-110 km\h között 8.6L\100km
autópálya vagy országút max. 90 km\h! - akár 7.5-8L\100km

Saját tapasztalat, hogy gyári méretű MT-s gumi mellett nem észrevehető a fogyasztás növekedése.
Tetőcsomagtartóval +1-1,5L

A fenntartásában a legnagyobb tétel az (üzemanyag mellett) a kiegészítők vásárlása.
Aki LR-t vesz szinte képtelen megállni, hogy ne kezdje el kisebb nagyobb formában fejlesztgetni az autóját .Annyi fajta kiegészítő és extra létezik az autóhoz, hogy rengeteg pénzt el lehet ezekre költeni.

Közösség:
Az öreg Land Roverek-hez nagyon jó közösség tartozik. Innem nagyon sok infromációt és segítséget megkaphat az ember, amit nem lehet pénzben kifejezni.