|
Típushibák / LT230 28D osztómű |
Frissítve:
2020.01.23. |
Discovery 300Tdi
LT230T 28D osztómű típushibája
A 300tdi Discovery-t gyárilag LT230T típusú 1.222:1 hajtási arányú
osztóművel szerelték.
Alapvetően erős és strapabíró szerkezet. Van benne tartalék, mivel a
V8-as Discovery-be is ezt a típust építették be.
300Tdi korai osztóművei tervezési hiba miatt a váltó kimenő bordástengelye, és az osztómű fogadó
fogaskerék bordázott furata a nem megfelelő kenés miatt megkopik és
végső esetben a bemenő tengely megfordul a furatban és megszűnik a
hajtás.
Egyik jellemző tünete, hogy sebességváltáskor, vagy terhelésváltáskor
csattanó, halk dübbenő hang hallatszódik a hajtás felől.
Drasztikusan lehet produkálni ezt a csattanó hangot hirtelen gáz
elvétel-gyorsítás metódussal.
Természetesen mindig van egy kis hajtási késedelem, mert a rendszerben
lévő összes illesztési hézag, lógás összeadódik.
Néhány kép az említett problémás részekről:
R380 kézi váltó kimenő tengelye (ez viszi át a
meghajtást az osztóműbe)
forrás:aluro.com
osztómű fogadó fogaskerék
forrás:d-90.com
osztómű fogadó fogaskerék belülről
forrás:aluro.com
Az osztóműnek nincs saját olajpumpája mint az R380
kézi váltónak, így szóró olajozású. A nem megfelelő kenés miatt lassan
megkopik mind a váltótengely, mind a fogadó fogaskerék bordázott furata.
Természetesen a folyamatot gyorsítja az alacsony olajszint és az
olajcsere hiánya.
A váltó kimenő hajtótengelye
Jól látható, hogy a bordák gyakorlatilag lekoptak
forrás:aluro.com
Forrás:pirat4x4.com
Osztómű fogadó fogaskerék belső kopás
Forrás:pirat4x4.com
A gyár a hiba felismerése után módosított a bemenő
fogaskeréken, és azt 2 darab furattal látta el. Ezzel a megoldással
megfelelő mennyiségű olaj jut a meghajtó tengelyhez, és a kopási
problémák megszűntek.
Módosított meghajtó fogaskerék
Forrás:lrseries.com
A már megkopott fogaskerék cserélhető az osztómű
lebontás nélkül is, de mivel együtt kopik a kézi váltó kimenő
tengelyével, a teljes javítás csak a váltó tengelycseréjével együtt
oldható meg. Ez gyakorlatilag a kézi váltó teljes felújítása.
Automata váltó párosításnál szerencsésebb a helyzet, mivel az automata
kimenő tengelye egyszerűen cserélhető. Ekkor elég csak az osztóművet
levenni és megoldható a javítás.
A másik problémás pont az osztómű segédtengely O
gyűrűs tömítése a házban. Ez állandó olajfolyást eredményez. Néha
ideiglenesen lehet orvosolni az O gyűrű cseréjével, de a megoldás nem
hosszútávú.
A problémás pont nyíllal jelölve
Az olajfolyás végleges megoldása, ha az osztómű
házában a tengely helyének furatát acél persellyel látják el. Ez után a
tengely O gyűrűs tömítése már nem fog ereszteni.
Acél persely
|