|
Javítások / 300Tdi
elveszett lóerők |
Frissítve:
2020.01.23. |
300Tdi elveszett lóerők
Egyik napról a másikra a Discovery legyengült minden
előjel nélkül. A max. sebesség 90km/h-ra csökkent padlógáznál.
Szimptóma:
Jól indul, nincs semmi motorikus gondra utaló hang, teljes gáz esetén
sem füstöl, lassan felépülő turbónyomás
Átbújtam az ehhez kapcsolódó angol fórumokat.
Van néhány gyakori ok, ami teljesítmény vesztéssel jár a
300TDi Discó-nál
- Eltömődött levegőszűrő, üzemanyagszűrő, ülepítő,
csövek
- Levegős a gázolaj
- Rossz üzemanyagpumpa
- Tömítettlen csövek a turbó és az intercooler környékén
- Eltömődött intercooler
- Turbó waste gate beragadt, vagy tömítettlen
- A turbónyomás nem jelenik meg az adagoló fején.
- Szakadt membrán az adagolóban
- Elhasználódott befecskendezők
Szépen lassan átgondoltam minden lehetséges hibát, és
külső segítséggel elkezdődött a hibakeresés.
Megpróbálom csoportokba szedni, hogy miket érdemes ellenőrizni.
Levegő rendszer:
- Légszűrő állapota
Koszos légszűrö esetén nemcsak a teljesítmény csökken, de a motor
hajlamos a füstölésre.
- Lyukas, tömítettlen szívócső és csatlakozásai
- Elő szokott fordulni, hogy a turbóból kimenő 90 fokos gumicső belső
fala leválik, és eltömíti a szívócsövet.
- Eltömődött intercooler
Mind kívülről (sár) mind belülről (olajsár, EGR miatt visszavezettett
kipufogógáz korom) el tud tömítődni.
Turbó:
- Gyenge turbónyomás (a normális 0.95bar)
- Törött, tömítettlen boost cső (a turbónyomást vezeti az adagoló
fejére)
- Waste gate nem zár rendesen, vagy hamarabb nyit.
Üzemanyag rendszer:
- Eltömődött ülepítő (a műanyag dugót ne tekerd ki, mert el fog törni!)
- Eltömődött üzemanyagszűrő
- Eltömődött üzemanyagcső
- Levegős a gázolaj (A tankból kilépő cső 1cm-es része fém, ami ha
korrodálódik, levegő kerülhet a rendszerbe. Tipikus hiba az öreg
Discovery-nél)
- Nem működik az üzemanyag szivattyú (a normális nyomás 1-2 bar)
Befecskendező:
- Elhasználódott a befecskendező, vagy rossz a szórási képe (füstöl a
motor)
Azt mondják az okosok, hogy a csúcs élettartama kb 100k km.
Adagoló:
- Szakadt membrán
- beragadt membrán tengely
A hosszas keresgélés után meglett a hiba, természetesen
a legutolsó:
A membrán az adagolóban
A tengely ami meg tud ragadni
Membrán alatti rész
Az adagoló tetején (Bosch VE) lévő nyomásérzékelő membrán tengelye
megszorult alapállapotban. Így hiába volt turbónyomás, nem adott az
adagoló többlet üzemanyagot. Tisztítás és kenés után visszajöttek a
lóerők.
Az adagoló ezen részén, nincsen belső kenés. A hosszú
évek alatt megkövesedett az eredeti kenőanyag.
2011.01.21.
A hiba újra előjött
A teljesítményvesztés újra előjött. A tengely olajozása
sem oldotta meg a hibát, így az adagolót le kellett bontani és elvinni
specialistához..
Az adagoló szétszerelése után derült ki, hogy a turbónyomás
érzékelésért, valamint a többlet üzemanyag adagolásért felelős mechanika
korrodálódott, és megragadt.
A felújítás és beszabályozás után visszakerült az adagoló az autóba.
A különbség döbbenetes.
Látványos nyomaték és teljesítmény növekedés. Már 1500-tól dinamikusan
húz az motor.
Azt hiszem 240'000 Km-nél már ráfért a javítás. |